Gebruikerslogin

Connect
Sign in using Facebook

Register

Spaties zijn toegestaan; interpunctie is niet toegestaan behalve punten, koppeltekens en onderstrepingstekens.
Geef een geldig e-mailadres op. Alle e-mails van dit systeem zullen naar dit adres verstuurd worden. Het e-mailadres zal niet openbaar gemaakt worden en zal alleen gebruikt worden wanneer u om een nieuw wachtwoord vraagt of wanneer u over bepaald nieuws per e-mail geïnformeerd wil worden.


Login

Tablet publishing trends 2011

 

Hans Janssen

Tablet publishing trends 2011

Het eerste kwartaal van 2011 zit er alweer op. En ook in 2011 raast de tabletrevolutie voort. Uitgevers lijken hun prioriteiten echter iets te verleggen. Ik schets graag een drietal trends die we op dit moment wereldwijd waarnemen.

Business-modellen
Er zijn nog weinig uitgevers die geld verdienen met tablet publicaties. Gezien het totaal aantal verkochte tablets is dat ook niet zo gek. Het marktaandeel van tablet-PC's groeit weliswaar enorm, de verwachtingen zijn weliswaar enorm (in 2013 heeft 22% van de US bevolking een tablet *) ) en de groei in aantallen downloads zet gestaag door, maar op dit moment is het bereik voor uitgevers en dus adverteerders nog beperkt. Winstgevend zijn veelal de lancering van een nieuwe titel, winstgevend zijn vaak combinaties van print, web en tablet en winstgevend zijn vaak gesponsorde uitgaven. Abonnementsvormen (vooralsnog alleen via iTunes) beginnen langzaamaan te komen.

Uitgevers zijn dan ook hard op zoek naar de business-modellen die voor hen het beste werken. Per marktsegment zien we interessante verschillen in aanpak. De B2C markt, het meest vooruitstrevend op tablet gebied, is (uiteraard) op zoek naar advertentie-inkomsten, naar betaalde content en mogelijkheden om de bedrijfskolom te optimaliseren (zie hieronder).

De B2B markt zoekt het (uiteraard) ook in advertenties en betaalde content, maar lijkt ook zeer geïnteresseerd in de mogelijke besparingen op print en distributie. Ditzelfde geldt voor de Corporate markt. De educatieve uitgevers lijken hun pijlen te richten op het omzeilen van de tussenhandel.

Om onderbouwde keuzen te kunnen maken zien we dat het bovenstaande leidt tot een grote behoefte aan analyse. Uitgevers willen graag weten hoe hun tablet-publicaties gebruikt worden. Het in de markt hebben van een of meerdere applicaties, winstgevend of niet, helpt bij deze zoektocht.

De bedrijfskolom
Publiceren middels Apps zorgt (opnieuw) voor een verandering in de bedrijfskolom van de uitgever. Het marketen van Apps, de digitale distributie van publicaties naar de Apps en de inrichting van digitale winkels lijken weliswaar meer op het traditionele printproces in vergelijking met het web. Toch zijn er grote verschillen. De belangrijkste verandering is te verwachten rond de digitale winkel, de nieuwe kiosk. Wie gaat deze leveren?

Apps worden (vooralsnog) aangeschaft in de winkel van de OS leverancier (iTunes, Android market). Daar liggen beperkte kansen. De publicaties echter worden middels in-App purchasing, vanuit een App aangeboden en hier zien velen een kans om de nieuwe 'etalage' te worden. Niet alleen uitgevers, ook device leveranciers, retailers en nieuwe toetreders zien mogelijkheden de nieuwe AKO, Bruna of Barnes & Noble te worden.

Platformen en apparaten
Hoe om te gaan met al die verschillende (aanstaande) tablet apparaten? Misschien wel de meest gestelde vraag in 2011. Naast de keuze welke apparaten te omarmen is de vraag die volgt "gaan we voor Web of App?". Een Website is immers platform onafhankelijk, waarmee de tablet keuze makkelijk is opgelost, maar vervolgens zijn we weer bij af, want de kans om geld te verdienen met een 'webby look&feel' is minimaal. Nog los van de vraag hoe de lezer de content kan vinden, er is immers geen specifieke winkel voor deze websites.

Het lijdt geen twijfel dat de iPad in 2011 (en waarschijnlijk ook daarna) dominant is. Andere tablets die de aandacht van uitgevers winnen zijn de (aanstaande) Samsung apparaten, de Xoom, de Touchpad en de Playbook.

Deze apparaten hebben verschillende resoluties en aspect ratio's. Vormgevers zullen hier rekening mee moeten houden, zeker nu blijkt dat geld verdienen met content slechts mogelijk is wanneer deze content onderscheidend en goed vormgegeven is. Uitgevers studeren daarom op de vraag voor welke resoluties en aspect ratio's ze gaan vormgeven, wetende dat deze inspanning nog niet gedekt is door opbrengsten. Gelukkig zijn er leveranciers die hiervoor mooie oplossingen hebben ;-)

Hans Janssen


*) Calculatie gebaseerd op verwachtingen van Forrester en Gartner

 

Video's!

Slide Share